Rederiet har gjennomført aktsomhetsvurderinger ift Åpenhetsloven for 2024. Her kan du lese redegjørelsen
Ålesund 19.06.2025
Nye Giske Havfiske er omfattet av Åpenhetslovens regler, grunnet selskapets salgsinntekter og balansesum. Rederiet har jobbet med å møte kravene i regelverket siden sommeren 2022, og formålet med denne redegjørelsen er å synliggjøre hvordan rederiet møter disse kravene.
Generell informasjon om rederiet og fartøyet
Nye Giske Havfiske AS eier og opererer 1 tråler, Atlantic Viking (LDCO), som bedriver trålfiske i Norsk sone i Nord-Atlanteren, inklusive Nordsjøen, Barentshavet og Norskehavet.
Rederiet er arbeidsgiver for 40-45 sjøfolk og 2 ansatte i administrasjonen, og de sjøansattes arbeidsforhold er regulert av Norsk lovgivning og tariffer mellom Fiskebåt og de relevante sjømannsorganisasjonene (NSF, NSOF og DNMF – alle disse er underlagt LO).
Atlantic Viking er en moderne tråler med flotte fasiliteter, som er bygget for å møte kravene om boforhold i mange år fremover.
Norske fiskefartøy er regulert av skipssikkerhetsloven og skipsarbeidsloven og tilhørende forskrifter. Disse handler om blant annet HMS, arbeidsmiljø og arbeidsforhold, krav til sikkerhetsstyring og tilsyn. Lovene setter krav til at vi at vi gjennom våre rutiner fremmer gode arbeidsvilkår, slik det også kreves av oss av åpenhetsloven.
Vårt fartøy er over 500 bruttotonn og vi må derfor ha et omfattende sikkerhetsstyringssystem1. Vi skal også imøtekomme ILO-konvensjon nummer 1882 som stiller krav om levekår og arbeidsvilkår, inkludert blant annet krav til minstealder, helseundersøkelse, utbetaling av kompensasjon, innretning av arbeidskontrakt og standard for bomiljø.
Sikkerhetsstyrings-systemet vårt inkluderer en godt forankret internpolitikk for sikkerhet og miljøvern. Det skal sikres at politikken faktisk gjennomføres og at det er en tydelig fordeling av ansvar mellom rederiet, øverste ledelse og skipsfører. Utpekt person er ansvarlig for å sørge for kontakt mellom mannskap og høyeste nivå i ledelsen, og varslingskanal.
Vi følger krav om rutiner for opplæring (Kvalifikasjonsforskriften), og sikrer at alle får informasjon på et arbeidsspråk de forstår og at alle har språkkunnskaper for å kunne kommunisere med hverandre om bord.
Vi utfører risikovurderinger som fungerer som styringsverktøy i sikkerhetsarbeidet, og avdekker nødvendige forebyggende tiltak. Vi rapporterer og analyserer avvik, ulykker og farlige hendelser. Vi har internrevisjoner av sikkerheten om bord og på land årlig, resultatene gjøres kjent for de ansatte som er ansvarlig for de ulike områdene. Ledelsespersonell skal sikre korrigerende tiltak basert på funnene.
Rederiet og skipet er ISM godkjent og har god sikkerhetsstatistikk, og skipet betegnes som «grønt», underforstått lavrisiko, i Sjøfartsdirektoratets databaser. Det er ingen åpne pålegg mot rederi eller fartøy i Sjøfartsdirektoratets systemer.
Åpenhetsloven er implementert i selskapets styringssystem, på en sånn måte at de ansatte gjøres kjent med kravene gjennom det sikkerhetsstyrings-systemet de allerede kjenner.
Nye Giske Havfiske AS selger all fangst på auksjon via SUROFI (Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag SA), og påvirker i svært liten grad hvem som kjøper fisken.
Nye Giske Havfiske AS tar arbeidstakeres rettigheter og arbeidsmiljø på alvor, og har det siste året hjulpet næringen gjennom å delta i et FHF prosjekt, der tema har vært å finne gode måter å etterleve kravene i loven og formålet i denne. Dette har medført at noen av prosessene og sjekklistene har blitt oppdatert og forbedret i forhold til tidligere år..
Ovenstående gjør at rederiet og dets styre, anser faren for brudd på menneskerettigheter og forhold mellom partene i arbeidslivet som liten innen egen virksomhet.
Vi har etiske retningslinjer som setter krav til oss selv, våre samarbeidspartnere og leverandører. Disse beskriver våre forventninger om å fremme og ha respekt for arbeiderrettigheter og menneskerettigheter. De er signert av daglig leder og styreleder.
Vi kartlegger risiko i vår leverandørkjede ved å prioritere leverandører, kategorisere type produkt og tjenester vi kjøper inn, produksjonsland, om leverandørene selv er omfattet av åpenhetsloven, og vår egen vurdering av og kjennskap til leverandøren.
Basert på disse vurderingene følger vi opp de leverandørene vi mener har høyest risiko for potensiell negativ påvirkning på arbeidsforhold og menneskerettigheter.
Leverandørene med høyest risiko, eller de vi har minst kjennskap til, følger vi opp med spørsmål. Vi spør blant annet om de er omfattet av åpenhetsloven, om de har varslingskanal, om de har mottatt varsler, om det har vært hendelser, om de har igangsatt tiltak og om de fører dialog med og setter krav til sine egne leverandører.
Vi dokumenterer dialogen, og følger opp med tydelige tidsfrister.
Vår strategi er å føre dialog og bidra til positiv endring. Dersom leverandører derimot ikke svarer, eller ikke viser at de vil igangsette tiltak eller få på plass det vi spør om, vil vi revurdere vårt samarbeid.
Faktiske negative konsekvenser
Vi har ikke funnet faktiske negative konsekvenser hos våre leverandører i løpet av rapporteringsåret.
Vesentlig risiko for negative konsekvenser
Etter gjennomgang av våre leverandører og produktgrupper, har vi funnet at den største risikoen ligger i leverandørkjeden til leverandører av vernetøy som produseres i landene Vietnam, Kina, Taiwan, Thailand m.fl
Ifølge rapporten Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten (Stakeholder for FHF)3 er det risiko for blant annet barnearbeid, tvangsarbeid og manglende organisasjonsfrihet tilknyttet noen produktene og tjenestene vi kjøper inn.
Under følger en beskrivelse av prioriterte produkter og tjenester, og tilknyttet risiko. Dette er basert på vår leverandørkartlegging.
Produksjon av vernetøy: Her er det muligheter for barnearbeid, tvangsarbeid og manglende organisasjonsfrihet. Dett er basert på produksjonsland.
Service og reparasjon: Her er det risiko for innleid arbeidskraft med dårligere stillingsvern, og kanskje mangelfull sikkerhetskompetanse.
Vi har fulgt opp de leverandørene vi vurderer at har høyest risiko i vårt kartleggingsverktøy. Vi har sendt leverandørene oppfølgingsspørsmål for å lære om deres rutiner og funn. Vi har også sendt våre etiske retningslinjer.
I år har vi sendt ut egenerklæringsskjema til 9 leverandører, etter å ha silt vekk de leverandørene som vi mener ikke utgjør særlig risiko. Vi har fått svar fra 6 og fortsetter arbeidet med innhenting av informasjon fra de siste 3.
Vi planlegger å følge opp våre leverandører videre, og inkludere flere i vår kartlegging i året som kommer.
Vi forventer at vår dialog med leverandører vil gjøre dem bevisst på våre forventninger, og gjøre det enklere for dem å melde fra om eventuelle hendelser i fremtiden. Vi forventer å få bedre innsikt i hvordan våre leverandører jobber med å følge opp arbeidsforhold i egen drift og hos sine underleverandører.
Selskapet har ikke avdekket funn som gir grunnlag for å iverksette tiltak. Om det i fremtiden avdekkes hendelser eller forhold som er i strid med regelverket, vil selskapet følge disse hendelsene opp gjennom avvikssystemet. Dette er videre beskrevet i vårt styringssystem, spesielt i ISM Kapittel 7 og 9.
Prosessen i selskapet:
Det er viktig å merke seg at når man bygger et fartøy, så er man knyttet til mange leverandører så lenge fartøyet er i drift, mens andre leverandører enkelt kan skiftes ut. Virkemidlene selskapet har tilgjengelig vil derfor være forskjellige alt etter hvilken leverandør det er snakk om, og det er derfor bestemt at selskapet må vurdere eventuelle reaksjoner individuelt.
Varsling
Rederiet har en egen varslingskanal for sjøfolkene, i henhold til kravene i Skipsarbeidsloven, og en varslingskanal for landansatte og andre interessenter, i henhold til Arbeidsmiljøloven. Begge er godt implementert i rederiets styringssystem, integrert i ISM prosedyreverket. Dette gjør at det er enkelt for ansatte å finne dem.
Om eksterne personer eller instanser skulle ønske å varsle om eller til oss, skal Operasjonssjef Bjørn Inge Furuli kontaktes på e-post: bif@giskehavfiske.no
Innsyn
Krav om innsyn i Nye Giske Havfiske sitt arbeide med Åpenhetsloven, meldes til Operasjonssjef Bjørn Inge Furuli på e-mail: bif@giskehavfiske.no
Kravet vil bli fulgt opp gjennom registrering i en egen rapporteringstype, som sikrer at tilfredsstillende besvarelse gis innen 3 uker fra mottatt innsynskrav
Har du spørsmål om denne artikkelen? Ta kontakt med oss.